dinsdag 4 oktober 2016

onderzoeksvragen uitvinding

Jongens en meisjes! 

Nu je al heel wat informatie, foto's en materiaal hebt verzameld over je voorwerp (of uitvinding), kunnen we starten met onderzoeken. Om donderdag in de klas vlot van start te gaan, vragen we jullie het volgende:

Formuleer vijf onderzoeksvragen waarop je een antwoord wil vinden:

  1. Historische onderzoeksvraag (plaats je voorwerp in de tijd en stel tijdsvragen) bijv. "Welke wetenschappelijke en/of technologische kennis waren noodzakelijk om dit voorwerp te ontwerpen?" of "Welke evoluties gingen aan dit voorwerp vooraf?" 
  2. Geografische onderzoeksvraag (situeer je voorwerp op een kaart en stel plaats en/of liggingsvragen) bijv. "Waar werd mijn voorwerp uitgevonden en waarom precies daar?" of "Werd mijn voorwerp op meerdere plaatsen uitgevonden en hoe komt dit?" 
  3. Maatschappelijke onderzoeksvraag (situeer je voorwerp in de samenleving of maatschappij) bijv. "Wat was de impact van deze uitvinding op de samenleving?" of "Hoe reageerde de mensheid op de uitvinding?" 
  4. Vrije keuze (denk aan wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom,...) 
  5. Vrije keuze (denk aan wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom,...) 

Maak ook een lijstje met vijf moeilijke woorden die je nog niet kent en waarvan je de verklaring (in de klas) wil opzoeken zodat je je voorwerp beter begrijpt (bijv. patent, elektronica,...)

Veel succes!

Yannick en Bastiaan 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten